Bliv klar til at udsende nyhedsbreve

Dette forløb er til administrator, der skal gennemføre den grundlæggende opsætning og konfiguration. Vi tager dig gennem de forskellige trin, så I kan blive klar til at udsende nyhedsbreve med GoPublic Mail.

Med GoPublic Mail slipper du for tredjepartsprogrammer og kan opsætte og udsende nyhedsbreve direkte i systemet. Du har mulighed for at styre mailinglister, email-skabeloner og statistik. Derudover kan også selv opsætte bokse, så dine brugere kan abonnere på nyhedsbreve med modulet Email Subscription. 

Har I ikke allerede GoPublic Mail skal det først sættes op og aktiveres til jeres løsning. Vær opmærksom på, at GoPublic Mail ikke er en del af alle aftaler. Kontakt os, hvis I er i tvivl. 

TRIN 1

Konfiguration af Mail

Som det første skal du tjekke at Mail er aktiveret på sitet. Gå til Configuration for dit site.

Er Mail Servers ikke slået til “tænder” du ved at klikke på Mail Servers og trykke Enable - Det svarer til en Publish ved Save-knappen.

Sørg også for at Email Templates, Mailing Lists og Sent Newsletters er aktiveret. 

  • Gå til Mail Configuration 
  • Indtast Display Name, altså det navn, der kommer til at stå som afsender af emailen. 
  • Indtast Reply to Email, som er den mailadresse, der vil stå som afsender af emailen. 
  • Afslut med Save
Trin 2

Opret og rediger email-skabelon

Emailskabelonen afgør hvordan selve emailen vil se ud for dine brugere. Skabelonen skaber en ramme for dit indhold i form af en header, en footer, logo, identitetsfarve og skrifttyper. Skabelonen er derved også med til at give indholdet identitet og genkendelighed. 

Du har selv mulighed for at oprette en eller flere emailskabeloner, hvis I har flere forskellige nyhedsbreve eller redigere dem I allerede har. 

Sådan gør du

  • Stil dig på Email Template og vælg Create. Vælg Email Template og giv et navn.
  • Nu skal du vælge en identitetsfarve, skrifttype til overskrifter og til brødtekst. Bemærk, at du kun har mulighed for at vælge websikre systemfonte, der fungerer på tværs af forskellige typer af email-klienter. Du kan altid ændre dine valg senere.
  • Afslut med Create

Du får nu vist en editor, hvor du i Content-sektionen kan indstille Header og Footer. Udfyld med det ønskede indhold.

  • Header: Vises direkte efter logo og kan være alt fra tekst, dato, billede eller andet du har brug for at have med i nyhedsbrevet hver gang. Hvis du ønsker at indsætte en dynamisk dato, kan du indsætte [Date]-tagget, hvor det skal fremgå.
  • Footer: Vises i bunden af nyhedsbrevet og kan eksempelvis bestå af logo og kontaktoplysninger.

I sektionen for indstillinger har du mulighed for at tilføje et logo og foretage justeringer:

  • Logo: Hvis du vælger et logo, vil det blive vist øverst i mailen oven over headeren.
  • Identitetsfarve: Farven du vælger vil blive vist på overskrifter, links og knapper. Husk tilgængelighed.
  • Fonte: Du kan vælge en overskriftsfont og en brødtekst-font. Evt. brug Google Fonts, hvis du vil se, hvordan skriftyperne ser ud.
  • Datoformat: Hvis du har benyttet et dato-tag, kan du her vælge i hvilket format datoen skal vises.
  • Afslut med Save.

Du kan altid justere dine valg til senere, når du har testet, hvordan det ser ud i en email. 

Eksempler

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Eksempel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Eksempel

Trin 3

Opret mailinglister

Mailing Lists består af en liste med mailadresser på dem, der modtager jeres nyhedsbrev. 

I kan have så mange forskellige lister I vil og det er muligt at importere og eksportere kontakter via en CSV-fil. 

Sådan gør du

  • Gå til Mail Configuration, højreklik på Mailing Lists og vælg Create.
  • Vælg Mailing List, navngiv listen og klik Create. 
    Sørg for at give maillinglisten et passende navn, da det er navnet på listen, der vil blive vist, når brugerne skal tilmelde sig via Email Subscription modulet.
  • Nu kan du i Content-sektionen enten tilføje mailadresser eller uploade en CSV med dine abonnenter. 

Du kan uploade en fil med en liste over dine abonnenter til GoPublic. 

Inden du uploader filen skal du sikre dig, at emailadresser fremgår af den første kolonne. Du kan finde et eksempel i templaten ved siden af Upload-knappen. 

  • Klik på Upload CSV-File og vælg den CSV du har gemt på din computer. 
  • Afslut med Save. 

Du kan selv slette og deaktivere abonnenter fra din maillingliste.

Du sætter hak ved de kontakter, der skal ændres og vælger enten Delete, Mute eller Unmute efterfulgt af Apply. 

Du kan downloade alle kontakter ved at vælge alle (eller de kontakter, der skal eksporteres) og vælge Download. 

Trin 4

Opret en tilmeldingsboks

Hvis du gerne vil give dine brugere mulighed for at skrive sig op på en mailingliste kan du nemt oprette en boks til formålet. 

Trækker blot Email Subscription modulet og placerer det, hvor du ønsker på siden. Du finder det under Forms.

I modulet vælger du den eller de lister, som brugerne skal kunne tilmelde sig. Derudover har du en række yderligere muligheder for at tilpasse boksen med accept af vilkår, og yderligere indhold. 

Læs mere om Email Subscription modulet 

Eksempler

Trin 5

Opsæt nyhedsbreve

Du kan udsende nyhedsbrev fra alle indholdssider, nyheder, publikationer og eventsider. En side udgør med andre ord nyhedsbrevet. Du bestemmer derfor selv formen på den side du sender ud. Er det fx blot en enkelt artikel, nyhed eller lignende eller en side med flere bokse og links. 

Når du arbejder i GoPublic arbejder du i browserversionen af nyhedsbrevet. Når nyhedsbrevet sendes ud “oversættes” sidens indhold til et email-venligt format, som sendes ud sammen med den header og footer, der er opsat i Email Templaten. Derfor skal du være opmærksom på følgende begrænsninger. 

  • Baggrundsfarver i browserversionen, altså de baggrundsfarver du evt. har sat på en boks, vil blivet gengivet i en lys grå i mailversionen. 
  • Moduler gengives enten i halv eller fuld bredde i mailversionen. 
  • Følgende indhold tages med i en udsendelse:
    • Artikelfelt
    • Content Box
    • Link List
    • Contact

Det vil sige, at hvis der er indsat andre moduler på siden, vil disse ikke komme med i den mail, der sendes ud, men blot fremgå i browserversionen. 

Se flere tips og tricks til opsætning af nyhedsbrev 

 

Trin 6

Udsend nyhedsbrev

Du kan udsende, teste og planlægge en udsendelse.

Sådan gør du

  1. Gå til indstillingerne på den side du ønsker at udsende og gå til området ‘Send as Newsletter'. 
  2. Under Email Template vælger du den skabelon, der skal benyttes.
  3. Vælg den eller de Email Lister der skal modtage nyhedsbrevet. Sender du til flere lister sikrer GoPublic, at dine kontakter ikke vil modtage samme nyhedsbrev flere gange.
  4. Nu kan du vælge at teste, planlægge eller udsende.
  5. Når du er klar trykker du Send.
Trin 7

Nyhedsbrev Statistik

I GoPublic Mail kan du også se en oversigt over dine sendte nyhedsbreve. Under hvert nyhedsbrev kan du se: 

  • Dato og tidspunkt for udsendelse
  • Antal modtagere
  • Open rate: hvor mange der har åbnet mailen
  • Bounce rate: hvor mange emails, der ikke har en modtager
  • Hvilke lister, nyhedsbrevet er sendt ud til 

Du finder statistiken ved at via Configuration / Mail Servers Configuration. 

Indhold

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00