Godt at vide
Her på siden kan du læse mere om, hvordan processen er omkring opgradering, når I skifter fra GoBasic (v5) til GoPublic (v6).
Her på siden kan du læse mere om, hvordan processen er omkring opgradering, når I skifter fra GoBasic (v5) til GoPublic (v6).
Hele kodebasen er bygget op påny, men med funktionalitet, der svarer til det, vi allerede kender fra GoBasic. Derfor kan hele jeres løsning stort set opgraderes 1:1 fra GoBasic til GoPublic samtidig med at jeres design bevares.
Nogle funktionaliteter er dog gentænkt og forbedret og er derfor ikke mulig at flytte 1:1. Det er fx. tilfældet med brugerroller, som skal oprettes manuelt. Derudover vil der også flere steder være ny konfiguration at forholde sig til.
Opgraderingen til det nye GoPublic (V6) kommer til at foregå efter “hockeystavs-princippet”. Vi starter med at opgradere løsninger med lav kompleksitet og rykker gradvist op ad kompleksitetsskalaen – alt imens vi løbende forbedrer og automatiserer migreringsværktøjet.
Alle kundeløsninger er blevet analyseret og placeret på en kompleksitetsskala fra 1 til 10, baseret på faktorer som:
Denne kategorisering danner grundlaget for rækkefølgen af opgraderingerne og muliggør både at gennemføre de første opgraderinger mere skræddersyet og samtidig forberede os på, at vi senere i forløbet kan pulje flere løsninger – uden at gå på kompromis med kvalitet, support eller videreudvikling.
Til orientering flyttes hele jeres løsning på en gang, så der ikke opstår ‘legacy’-udfordringer eller behov for at vedligeholde indhold i flere versioner. Den gamle V5-løsning bevares midlertidigt som sikkerhedskopi, hvis der skulle blive brug for det.
Opgraderingen af jeres løsning til GoPublic (V6) tilrettelægges individuelt og i tæt dialog med jer. Når det er jeres tur, kontakter vi jer direkte – typisk 2-3 uger før – så vi sammen kan planlægge og koordinere forløbet i forhold til både interne og tekniske hensyn.
For løsninger, der opgraderes i den tidlige fase, varer processen typisk 2-3 uger – fra vi igangsætter en testopgradering til selve go-live. Testopgraderingen foregår uden, at I bliver involveret i første omgang. Vi foretager kopiering og validering af løsningen, fejlretter og justerer, og når alt er klar, stilles løsningen til rådighed for jer på en test-URL. Her beder vi jer afsætte ½-1 dag til at gennemgå og godkende løsningen.
Senere i forløbet – når vi har flere erfaringer og migreringsværktøjet er mere modent – vil vi i stigende grad kunne pulje opgraderinger. Her kan hele opgraderingsprocessen i mange tilfælde afvikles på 1-5 dage, så længe det passer ind i jeres kalender og interne processer.
Ingen opgradering igangsættes uden forudgående aftale med jer. Det er vigtigt for os, at både jeres IT-afdeling og redaktører er informeret og klar, og at der er taget højde for eventuelle interne deadlines, content freeze-perioder og ressourcer til test.
Vi forventer fortsat at kunne lukke ned for V5 i løbet af indeværende år, og I vil løbende få information og opdateringer i takt med, at vi nærmer os.
Forud for migrering arbejder I i GoBasic, som I plejer. I behøver ikke gøre noget, før vi tager fat i jer.
Hvad gør vi
Processen igangsættes, når I får en mail fra os med info.
Vi afvikler som det første - uden I bliver involveret i det - en test-opdatering. Dvs. vi tager en kopi af jeres hjemmeside til GoPublic (v6) og tester alt grundigt igennem, tager en ny kopi, tester videre osv. indtil vi er tilfredse med resultatet.
Hvad skal I gøre:
Til orientering forsvinder audit trail også - og genopstår i en forbedret version med mulighed for at gå tilbage til tidligere versioner. Audit trail kan ikke downloades.
Hvad gør vi
Vi sender jer en mail, når vi kender den præcis dag for overflytning og dermed content freeze.
Vi tager herefter en kopi af jeres site over på et midlertidigt domæne i jeres nye V6 løsning. Vi giver besked, når kopieringen er gennemført og I kan se sitet på det midlertidige domæne.
Hvad skal I gøre
I skal være opmærksom på, at content freeze begynder på den dag vi overflytter jer.
I kan godt redigere og oprette indhold på sitet, men skal i en kort periode dobbeltredigere. Vi anbefaler derfor at holde indholdsredigeringer i denne korte periode på et minimum.
Hvad gør vi
Når sitet er klar til jer, sender vi jer et link, hvor I kan tilgå sitet.
Hvad skal I gøre
Når I får et link til sitet skal vi bede jer tjekke det igennem, både backend og frontend:
Hvad gør vi
Vi sidder klar til at besvare spørgsmål ifm. evt. ændringer.
Hvad skal I gøre
Så snart I er tilfredse, giver I os en tilbagemelding og vi aftaler de nærmere detaljer omkring lancering.
Go live er relativt udramatisk. Jeres it-afdeling foretager DNS pegning og vi hos GoPublic opretter certifikater og peger til de rigtige domæner.
I er nu live på den nye GoPublic Platform og kan nyde godt af alle de nye features og funktionaliteter.
Hvis du har spørgsmål til processen eller andet, kan du enten skrive til den person, du har fået opstartsmailen fra - eller til: v6@gopublic.dk.
I forbindelse med opgraderingen til GoPublic (V6) vil der være en kort periode med content freeze. Det betyder ikke, at I som redaktører ikke kan producere og udgive indhold på jeres live-site, men ændringer foretaget i denne periode – f.eks. nye artikler, opdateringer eller slettede sider – ikke automatisk bliver overført til den nye V6-løsning.
Hvis I udgiver nyt indhold under content freeze, skal I derfor selv efterfølgende sørge for at genskabe det manuelt i V6 efter go-live. V5-løsningen vil være tilgængelig efterfølgende for en kortere periode, så man kan logge ind og kopiere indhold mellem løsningerne.
Vi giver besked i god tid om, hvornår content freeze starter og slutter. Perioden vil typisk vare 1-2 hverdage.
Hvis du oplever fejl er du velkommen til at række ud til din kontaktperson eller skrive til v6@gopublic.dk.
Andre generelle henvendelser må du gerne tage med supporten: