Spørgsmål og svar om opgradering
Her kan du finde en oversigt over alle ofte stillede spørgsmål i forbindelse med opgradering af jeres nuværende GoBasic (V5) løsning til den nye version af GoPublic (V6).
Her kan du finde en oversigt over alle ofte stillede spørgsmål i forbindelse med opgradering af jeres nuværende GoBasic (V5) løsning til den nye version af GoPublic (V6).
Opgraderingen til det nye GoPublic (V6) foregår i nedenstående fem faser:
Opgraderingen af jeres løsning tilrettelægges individuelt og i tæt dialog med jer. Når det er jeres tur, kontakter vi jer direkte – typisk 2-3 uger før – så vi sammen kan planlægge og koordinere forløbet i forhold til både interne og tekniske hensyn.
Læs mere om opgraderingsprocessen og de fem faser her
I forhold til opgraderingen af alle vores kunders løsninger, arbejdes der overordnet efter “hockeystavs-princippet”, hvor vi starter med at opgradere løsninger med lav kompleksitet og rykker gradvist op ad kompleksitetsskalaen – alt imens vi løbende forbedrer og automatiserer opgraderinsværktøjet.
I forbindelse med opgraderingen til GoPublic (V6) vil der være en kort periode med content freeze. Det betyder ikke, at I som redaktører ikke kan producere og udgive indhold på jeres live-site, men ændringer foretaget i denne periode – f.eks. nye artikler, opdateringer eller slettede sider – ikke automatisk bliver overført til den nye V6-løsning.
Hvis I udgiver nyt indhold under content freeze, skal I derfor selv efterfølende sørge for at genskabe det manuelt i V6 efter go-live. V5-løsningen vil være tilgængelig efterfølgende for en kortere periode, så man kan logge ind og kopiere indhold mellem løsningerne.
Vi giver besked i god tid om, hvornår content freeze starter og slutter. Perioden vil typisk vare 1-2 hverdage.
Nej, der vil som udgangspunkt ikke være nedetid i forbindelse med selve opgraderingen.
Når opgradering igangsættes, kopieres jeres løsning til et midlertidigt domæne, hvor I kan teste og godkende det hele, inden I går live. Når I er klar, foretager jeres IT-afdeling (i tæt koordinering med os) den nødvendige DNS-pegning (opdateringsvarighed på fjernservere er typisk under en time, før ændringen af DNS-pegningen slår igennem). Her kan der dog opstå et par minutters nedetid i forbindelse med DNS-skiftet og oprettelse af certifikater – svarende til en almindelig lancering.
Skulle der (mod alle forventninger) opstå problemer under opgraderingen, som gør, at løsningen ikke kan eller bør gå live, kontaktes I med det samme. Vi ruller i så fald DNS-pegningen tilbage på V5-løsningen, så jeres site fremstår som før opgraderingen blev påbegyndt. Derefter udbedrer vi problemerne – eventuelt i samarbejde med jer – og planlægger en ny opgradering på et senere tidspunkt.
Når I har testet og godkendt jeres løsning på det midlertidige test-domæne, skifter I over til den nye GoPublic (V6) via DNS-pegning.
Sølvkunder skal ændre A-records for deres domæner, så de peger mod IP-adressen 167.235.95.185.
Guldkunder bruger Akamai og skal ikke selv ændre DNS – vi håndterer ændringen centralt ved at opdatere jeres Akamai-property.
Som et nyt sikkerhedstiltag, skal der oprettes et nyt domæne til hvert site I har. Domænet skal se ud som følger:
gapi.admin.domænenavn.dk
Disse domæner skal oprettes med de rette DNS-indstillinger (A- eller CNAME-records afhængigt af abonnement), og for kunder med guld-abonnement, skal der genereres og oprettes TXT-records for at kunne udstede certifikater. Det er en god idé at få disse domæner oprettet i god tid (forud for opgraderingsforløbet) for at undgå forsinkelser ved go-live. I kontaktes nærmere herom i god tid, inden noget skal igangsættes.
Selvom det meste af opgraderingen håndteres af os, er der nogle vigtige opgaver, vi har brug for jeres hjælp til:
Vi tester naturligvis jeres løsning grundigt, men det er vigtigt, at I som redaktører og kommunikationsansvarlige også går sitet igennem:
Vi anbefaler, at både redaktører og evt. teknisk ansvarlige tager del i denne gennemgang, så vi sammen sikrer, at alt fungerer som det skal på den nye platform.
I den nye version af GoPublic (V6) er der kommet en ny og forbedret måde at definere brugerrettigheder på. Selve brugerrollerne (altså navnet og brugertilknytningen) migreres med over – men desværre ikke brugernes rettigheder.
Det betyder, at I efter opgraderingen skal tildele rettigheder til hver rolle igen. Det gøres nemmest ved at have både jeres gamle (V5) og nye løsning (V6) åben side om side, så I kan genskabe indstillingerne uden at notere dem manuelt.
Vi hjælper selvfølgelig med vejledning, hvis der opstår spørgsmål i processen.
Det korte svar er nej, der er ikke brug for at tage ny e-læring for at bruge GoPublic (V6). Brugerfladen i GoPublic (V6) er intuitiv og minder på mange måder om backend i GoBasic V5, så du vil hurtigt føle dig hjemme. De fleste redaktører kan derfor komme i gang uden at skulle starte forfra med e-læring.
Vi anbefaler dog, at du læser artiklen “Redaktøroplevelsen i GoPublic”, som giver et hurtigt overblik over de vigtigste ændringer og forskelle. Den dækker bl.a. forbedringer i navigation, redigeringsflow og nye funktioner.
Hvis du ønsker at dykke dybere ned eller lære nye funktioner at kende, finder du opdaterede vejledninger og kurser i vores e-læringsunivers.
Du finder vejledninger og introduktion til nye funktioner i vores e-læringsmiljø. Her prioriterer vi vejledninger til det, der er nyt eller fungerer anderledes i GoPublic (V6), mens kendte funktioner i en periode vil linke til GoBasic-vejledninger.
Gå til GoPublic (V6) E-læring
Er du usikker på, om noget fungerer korrekt, så tøv ikke med at kontakte os. Du kan enten spørge din kontaktperson hos GoPublic, tage kontakt til migreringsholdet på mailen "v6@gopublic.dk" eller indsende en sag via supporten – vi hjælper hellere én gang for meget end én gang for lidt. Du er meget velkommen til at sende et skærmbillede, skærmoptagelse eller link, hvis det gør det lettere at forstå problemet.
Oplever du noget, der virker som en teknisk fejl, så indsend en supportsag via Zendesk. Husk: Én fejl pr. sag – så sikrer vi hurtigere behandling.
Hvis det haster (fx op til go-live), marker gerne sagen som kritisk eller kontakt os telefonisk på 6169 9796. Vi prioriterer alvorlige fejl først, men giver dig altid besked om forventet behandlingstid.
Hvis du oplever fejl er du velkommen til at række ud til din kontaktperson eller skrive til v6@gopublic.dk.
Andre generelle henvendelser må du gerne tage med supporten: