Tips og tricks til SEO

SEO står for Search Engine Optimization og handler om at gøre din hjemmeside lettere at finde i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google. Jo bedre din side er optimeret, jo større er chancen for at blive fundet af de rigtige. SEO er altså vejen til at blive set, få besøg og i sidste ende få noget ud af det.

Har du brug for tips og tricks til at komme i gang med SEO? Så finder du dem herunder. 

Tip nr. 1

Alt SEO starter med godt indhold

Der findes mange tips og tricks til, hvordan man kan optimere sin SEO, men det vigtigste er altid: Lav godt indhold.

Det betyder, at teksten på din side skal være unik, relevant og opdateret, så den kan hjælpe brugeren med det, de leder efter. Så hvis du husker at lave sider, der forklarer et emne præcist med klare svar og gode eksempler, så er du allerede godt på vej.

Tip nr. 2

Brug de rigtige keywords

En væsentlig del af SEO handler om keywords – altså nøgleord. Keywords indebærer ord og sætninger, som brugere typisk søger på i fx Google. At bruge de rigtige keywords i dit indhold handler derfor om at skrive i det samme sprog, som dine brugere tænker i.

Når du arbejder med keywords, handler det først og fremmest om at forstå din målgruppe. Hvilke ord bruger de, når de søger? Hvad vil de gerne finde? Jo bedre du forstår dine brugeres sprog, spørgsmål og intentioner, jo lettere er det at vælge de rette søgeord. At vælge de rigtige keywords betyder, at du møder brugerne dér, hvor de er.

Når du skal vælge keywords til din side, bør du være opmærksom på relevans, naturlighed, konkurrence og præcision.

  • Relevans indebærer, at dine keywords skal være relevante for sidens indhold. Søgemaskiner foretrækker sider, hvor nøgleordene er inkorporeret ægte og meningsfuldt i teksten, så de passer til indholdet.
  • Naturlighed: Dette ligger sig i forlængelse af relevans, og indebærer, at man altid skal tænke i modtagerens sprog. Bruger du eks. mange fagtermer? Så husk, at dine brugere måske søger efter indholdet med helt almindelige ord.
  • Konkurrence: Gå efter ord, hvor du har en chance for at skille dig ud. Meget brede søgeord som “energi” eller “hjem” kan være svære at rangere højt på, da der eksisterer mange, mange sider med de keywords. Hvis du er i tvivl, så find en synonymordbog frem og begynd at lede efter unikke ord.
  • Præcision uden overdrivelse: Selvom du gerne vil lave keywords, der får din side til at skille sig ud, er det vigtigt at du hverken bliver for snæver eller generel. Forsøg at kombinere flere keywords, som både er specifikke og generelle, så de bliver mere sigende for det siden handler om.

Det er en god tommerfingerregel kun at fokusere på ét keyword per side. Det valgte keyword kan dog godt anvendes i flere variationer. Hvis dit keyword eksempelvis er ‘indbrud’ kan variationerne være: indbrud, indbrud i bolig, indbrud i dit hjem, indbrud i private hjem, undgå indbrud, undgå indbrud derhjemme osv.

Dine keywords kan implementeres i flere områder af indholdet. Du kan med fordel lave en lille tjekliste til dig selv, hvor du sørger for at dit udvalgte keyword og eventuelle synonymer optræder ned igennem de forskellige områder. Du kan spørge dig selv følgende:

  • Er det med i H1? På GoPublic er sidetitler defineret som H1’er. H1 benyttes af Google til at afkode læsningen af en side og fortæller således både læseren og Google, hvad en side handler om. Andre overskrifter (H2, H3, H4, osv.) er også vigtige, men til at starte med er det nok at have fokus på H1 overskrifter.
  • Optræder det i menuer, hvor det giver mening? Ligesom med H1, er menupunkter også et vigtigt element, som Google scanner en hjemmeside efter. Sørg for at bruge de vigtigste nøgleord i både hovedmenu og undermenuer. Nøgleordene kan som menupunkt både stå alene, eller som en del af en sætning, der beskriver en underliggende side.
  • Er det naturligt med i brødteksten? Det er egentlig kun nødvendigt at nævne nøgleordet en enkelt gang i brødteksten, men brug det gerne flere gange, hvis det virker naturligt for teksten. Det er dog vigtigt ikke at overbruge nøgleordet, da Google læser dette, som et forsøg på at snyde søgemaskinen.
  • Er det med i alt-teksterne på relevante billeder? Alt-teksten er en beskrivende tekst om et billede, som Google læser for at forstå og kunne indeksere billedet. Brug derfor nøgleordene i alt-tekster, til at beskrive et billedes indhold. Er der mange billeder, som omhandler samme nøgleord, er det en god idé at variere alt-teksterne.
Tip nr. 3

Opbyg troværdighed gennem links

Der er flere ting, der afgør, hvor højt din hjemmeside rangerer i søgemaskiner. En af dem er linkbuilding, og det handler i bund og grund om at opbygge henvisninger og troværdighed til din side. Linkbuilding dækker både over udgående- og indgående links.

Indgående links indebærer, at andre hjemmesider linker til din side. Søgemaskiner ser disse links som en slags “anbefaling”, og jo flere (og bedre) anbefalinger, jo mere troværdig vurderes dit website. Hvis en hjemmeside med autoritet, eks. en styrelse, linker til din side, fungerer det altså som en en slags garanti for, at dit indhold er værd at læse og vil således have en afsmittende effekt på din pagerank (Et ord, der dækker over Googles måde at vurdere, hvor vigtig en side er).

Et udgående link er, når du linker fra din hjemmeside til en anden. Det kan være til en kilde, en partner eller et relevant eksternt site. Det er med til at vise, at du henviser til troværdige ressourcer og vil ligeledes have en effekt på din pagerank.

Den tekst, der linkes til, betyder også noget ift. SEO. Det hjælper, hvis linket bruger ord, der faktisk beskriver siden, der linkes til. Hvis du linker til en side om eks. grøn energi, så er det bedre, at du linker med teksten “læs mere om grøn energi” i stedet for blot “klik her”. Det samme gælder for andre hjemmesider, der linker til din. 

Relaterede vejledninger

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00