SEO-indstillinger i GoPublic

Vejledning Navigation & Search

Hvis du vil arbejde med SEO på de individuelle sider, kan det gøres i din backend under “SEO”. Her finder du en række felter, som kan udfyldes med metadata, hvilket er usynlige oplysninger, som søgemaskiner kan bruge til at forstå, hvad en side handler om.

Bemærk, at det du skriver her, ikke ændrer selve indholdet på siden, men kun det påvirker, hvordan siden bliver forstået og vist af søgemaskiner.

Nedenfor finder du en beskrivelse af, hvad de forskellige felter indebærer. 

Her kan du vælge det sprog, dit indhold er skrevet på. Det er godt at gøre, så søgemaskinen kan indeksere indholdet efter det korrekte sprog og vise siden for de tiltænkte brugere.

Hvis du klikker på “generate meta tags”-knappen, vil der blive brugt kunstig intelligens til automatisk at genere metadata ud fra det indhold, der er skrevet på siden.

Her kan du give din side en passende titel, som vil optræde øverst i browseren, hvilket gør det nemmere for brugeren at identificere siden. Dette felt er et af de vigtigste områder, fordi det hjælper søgemaskinen med at forstå, hvilket slags indhold der findes på siden.

Husk derfor at give en passende titel, der beskriver indholdet klart, og hold den på maksimum 70 tegn.

Her kan du skrive en klar og præcis beskrivelse af det indhold, der vil fremgå på siden. Det vil også hjælpe søgemaskinen med at forstå, hvilket slags indhold der findes på siden. Beskrivelsen vises i Googles søgeresultater, og hjælper brugeren med at få et overordnet indblik i indholdet.

Husk at holde beskrivelsen kort og præcis En god regel er at holde den på maksimum 100-160 tegn. Det er vigtigt, at du ikke bare laver en beskrivelse med tilfældige nøgleord, men prøver at være tro mod sidens indhold. 

Her kan du skrive keywords, der beskriver indholdet på siden. Alle keywords, du skriver her, vil være synlige for eksterne søgemaskiner, eks. Google, og dette felt er således vigtigt, hvis siden skal vises højere i eksterne søgeresultater.

Keywords vil ofte være synonymer eller søgeord, som matcher det folk typisk søger efter for at finde denne slags side.

Her kan du skrive en eller flere forfattere af siden, hvilket vil hjælpe søgemaskinen med at indeksere indholdet. På den måde kan brugerne søge efter specifikke forfattere og finde sider, der er skrevet af dem.

Hvis du krydser denne boks af, vil den pågældende side ikke indgå i hjemmesidens interne søgemaskine. Benyt dette, hvis du har en side, som du ikke ønsker skal findes af dine brugere. 

Dit valg påvirker dog ikke eksterne søgemaskiner såsom google. I det tilfælde skal du også krydse af i 'Exclude page from external search results'. 

 

Du kan vælge at krydse denne boks af, hvis du ikke ønsker at eksterne søgemaskiner som eks. Google skal vise siden i deres søgeresultater. Siden vil stadigvæk være tilgængelig, hvis man har et direkte link til den.

Det kan være en fordel, hvis du har en side med midlertidigt eller følsomt indhold. Det kan også være en intern side eller en testside, som ikke skal kunne findes eksternt. 

Hvis siden også skal fjernes fra den interne søgning, skal du huske også at krydse af i 'Disable link value for page'.

Her kan du optimere den interne søgning ved at skrive keywords, der vil blive brugt af den interne søgemaskine. Ved at skrive keywords her, kan du få siden til at dukke op i søgeresultaterne, når dine brugere søger på hjemmesiden.

Keywords vil ofte være synonymer eller søgeord, som matcher det folk typisk søger efter for at finde sidens indhold.

Brug for mere viden?

Læs om SEO tips og tricks ✨

Jo bedre din side er optimeret, jo større er chancen for at blive fundet af de rigtige. Klik på linket herunder for at få mere viden om, hvordan du kan optimere SEO på dine sider. 

Tips og tricks til SEO

Relaterede vejledninger

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00