Du kan bruge Map-modulet til at vise geografiske lokationer direkte på et interaktivt kort. Det kan eksempelvis være vigtige steder i kommunen, offentlige tilbud, organisationsafdelinger, arrangementer og projekter. Ved hjælp af de såkaldte pins, altså markører, kan du fremhæve specifikke steder, som hver især kan indeholde informationstekst, billeder, links og kontaktoplysninger.
Sådan gør du
Trin 1: Indsæt modulet på din indholdsside
Du kan trække modulet ind i hvilket som helst felt på siden, og ændre bredden som det passer dig
Trin 2: Redigér modulet
Dobbeltklik på modulet for at åbne redigeringsvinduet. Her bliver du mødt af to sektioner: Content og Automatically import data. De omfatter de tre måder, du kan opsætte data i modulet.
1. Manuel oprettelse og tilretning af individuelle steder
Klik på Place, giv elementet et navn, og bekræft. Derefter kan du dobbeltklikke på elementet i oversigten for at redigere indholdet.
Redigering af lokation (pin)
Du kan tilføje tekst som kan omfatte lokationens navn, adresse, funktion, formål, osv.
Du kan fastsætte lokationens koordinater, både manuelt eller ved at klikke på kortet
Du kan tilføje et link til elementet, som vil blive vist i den lille infoboks, som hvert element får visualiseret på kortet og på oversigten ved siden af kortet
Du kan tilføje et billede til elementet, som også bliver vist i infoboksen
Du kan kategorisere elementet. Kategorier er ikke nødvendige for at bruge modulet, men kan være behjælpelige hvis du har mange forskellige typer af pins på dit kort. Brugere kan interagere med kategorierne i filtreringsfunktionen, som du kan slå til i modulets indstillinger. Kategorierne oprettes i Map Categorizations-konfigurationen, som ligger i Configurations i Kontrolpanelet.
2. Import af steder via CSV-fil, som loades direkte i modulet
Du uploader en CSV ved at klikke på Import CSV File. Hvis du er usikker på den rigtige struktur i din CSV, kan du starte med at downloade en skabelon, som du derefter kan fylde ud og så uploade.
3. Importering af steder via link, der ligger online
Det gør du i den anden del af redigeringsvinduet, altså Automatically import data. Her kan du også vælge om dataene automatisk skal opdateres, eksempelvis hvis du opdaterer i kildedokumentet løbende, og du kan fastsætte tidsinterval for den automatiske opdatering.
Denne type af import er nyttig hvis data vedligeholdes andetsteds, eksempelvis i et separat regneark eller i en tredjepartsintegreret database.
Husk, at linket skal pege direkte på filen. Et link kunne have denne struktur: https://data.organisationensnavn.dk/uploads/offentlig/lokationer.csv
Trin 3: Gem og publicér siden
Når du er færdig med opsætningen skal du gemme modulet og derefter gemme og publicere siden på ny, så ændringerne slår igennem.
Modulets indstillinger
I modulets indstillinger kan du tilføje et søgefelt, kategorifilter, vælge kortkilde, indstille standardzoom, tilpasse indstillinger for CSV-import, hvis den ikke følger standardopsætning, og påvirke modulets visuelle udtryk (disse muligheder varierer alt efter, hvad der har været inkluderet i designprocessen, men typisk vil du kunne vælge en hvid, indrammet eller highlighted baggrund).