Analytics i GoPublic

Vejledning Governance & Analytics

I denne artikel gennemgår vi analytics-værktøjerne i GoPublic, så du kan få klarhed om hvornår og hvordan du bruger dem. Du kan bruge værktøjerne til at visualisere og analysere data om brugeradfærd og tilgængelighed på dine hjemmesider, og du har desuden mulighed for at handle på disse data. Værktøjerne kan bidrage til en forbedret brugeroplevelse både for sidens besøgende og for dig som redaktør, og de kan være med til at sikre, at siderne overholder love og regler om webtilgængelighed.

Hvor kan jeg finde Analytics-værktøjerne?

Analytics-værktøjerne er en del af Kontrolpanelet i GoPublic. Du kan kende sektionen på dette ikon:

 

Ikonet viser en graf med en stigende kurve og en pil, der peger opad mod højre

 

alt-tekst tjekker

Alt Tag Checker

Alt Tag Checker-værktøjet gør det muligt at holde styr på, hvilke billeder på din hjemmeside, der mangler alt-tekster. Alt-tekster er vigtige for tilgængeligheden, fordi de hjælper personer med nedsat syn til at følge med i indholdet på siden på samme fod som personer, der selv kan se det hele.

OBS: Skærmlæsere læser alt-teksten højt for brugere, der ikke kan se billedet. Hvis et billede er informativt, skal det have en beskrivende alt-tekst, der formidler dets mening. Men hvis billedet kun er dekorativt, og man giver det en alt-tekst, kan det skabe unødig støj for brugeren og forringe oplevelsen. Det kan være trættende for personer der er afhængige af deres skærmlæsere at skulle navigere gennem et site, hvis der hele tiden oplæses irrelevante detaljer.

Sådan bruger du Alt Tag Checker

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Klik på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang, og den kan godt tage op til et halvt minut afhængig af størrelsen på sitet
  3. Når scanningen er færdig vil du få vist en oversigt med alle de billeder der ikke er markeret som dekorative og som ikke har nogen alt-tekst
    1. Du kan gå til siden hvor det enkelte billede bliver anvendt, og rette til her hvis det er nødvendigt
    2. Du kan også blot markere billederne som dekorative og gemme dem direkte fra denne resultatvisning

Hvad er alt-tekster?

Alt-tekster eller “alternative tekster” beskriver indholdet på et billede for en skærmlæser. Hvis det der er på billedet skal bidrage til forståelsen af det omkringliggende indhold på siden, skal billedet forklares i alt-teksten, så svagtseende og blinde personer kan få det læst op af skærmlæseren. Hvis billedet ikke er væsentlig for betydningen, bør det markeres som dekorativt, hvor det i så fald ignoreres af skærmlæseren. 

døde links tjekker

Broken Links Checker

Broken Links Checker-værktøjet analyserer dit site og fremhæver alle links, der af én eller anden grund ikke fungerer - de såkaldte døde links og links hvor systemet ikke kan bekræfte hvad der bliver linket til - disse links kaldes advarselslinks. Du har herefter mulighed for individuelt at gå til siden hvor linket er, og rette det til. 

Sådan bruger du Broken Links Checker

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Klik på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang, og den kan godt tage op til et halvt minut afhængig af størrelsen på sitet
  3. Når scanningen er færdig vil du få vist en oversigt over døde links og advarselslinks
    1. Du har mulighed for at gå til den pågældende side og rette linket, men du kan også klikke direkte på linket for indledningsvis at tjekke om det virker

Du kan se linkadressen i den første kolonne i oversigten. Hvis du er i tvivl om et link er internt eller eksternt vil du kunne genkende det ved, om linket vises med den komplette URL (fx. https://www.gopublic.dk) eller blot den relative sti (fx. /om-os/organisation).

Hvad er døde links og hvorfor opstår de?

Et dødt link er et link, der ikke længere fører til den tilsigtede side eller fil. Når en bruger klikker på et dødt link, kan det resultere i en fejlside (typisk 404 Page Not Found) eller en omdirigering til en irrelevant side.

Der kan være flere årsager til at linket er dødt:

  • Siden eller filen der linkes til er blevet slettet eller flyttet uden tilrettelse af link-adressen
  • URL’en er ændret, men linket er ikke opdateret
  • Hele det site hvis side der linkes til er lukket ned
  • Serverproblemer
  • Typografiske fejl i linket
  • Hvad er advarselslinks og hvorfor opstår de?
  • Et advarselslink er et hyperlink, hvor systemet ikke kan bekræfte, om destinationen er tilgængelig eller gyldig. Dette sker typisk, når et link fører til en ekstern ressource med begrænset adgang, f.eks. en side, der kræver login, et internt system eller en fil, som kun visse brugere kan tilgå.

Advarselslinks kan forekomme i forskellige situationer:

  • Linket fører til en platform, hvor brugeren skal logge ind (fx. et intranet eller en sagsbehandlingsportal), og systemet kan derfor ikke bekræfte, om indholdet er tilgængeligt for alle
  • Linket fører til en midlertidig ressource, fx. et dokument, der kun er tilgængeligt i en begrænset periode
  • Linkkilden kan ikke bekræftes
  • Linket peger på en fil, som kræver specifikke adgangsrettigheder

Det kan have konsekvenser for dit site, hvis du ikke sørger for at vedligeholde dine links. Det kan give besøgende på sitet en dårligere brugeroplevelse præget af frustration, hvis der pludseligt er sider der ikke længere er tilgængelige. Det kan også påvirke SEO for sitet negativt, da links er én af de områder, som søgemaskiner som Google anvender i sin rangering - en hjemmeside med mange døde links får sitet til at fremstå dårligt vedligeholdt. Endeligt kan det også tilgængelighedsmæssigt skabe problemer, da det kan gøre det sværere for brugere med skærmlæsere at navigere rundt uden forstyrrelser. 

cpr-nummer tjekker

CPR Checker

CPR-tjekkeren giver dig mulighed for at scanne dit site for brug af CPR-numre, så du kan holde øje med denne type af personfølsomme oplysninger, hvis der er en risiko for, at de kunne fremgå på en side.

Sådan bruger du CPR Checker

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Klik på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang, og den kan godt tage op til et halvt minut afhængig af størrelsen på sitet
  3. Når scanningen er afsluttet, vil du kunne se en oversigt over de sider, hvor der er registreret CPR-numre, og du kan se sidens publiceringsstatus, så du eventuelt kan vurdere hvor kritisk det er at få rettet til
    1. Du har også mulighed for at tilføje e-mails til dette værktøj, som så sender notifikationer til de tilknyttede mails med resultaterne af scanningen, hvilket kan hjælpe med at sikre hurtig handling
overskrift tjekker

Headline Checker

Du kan bruge overskrifttjekkeren til at få et overblik over de sider, hvor du ikke overholder principperne for overskriftrækkefølge. Det er vigtigt at forstå, at overskriftrækkefølgen udelukkende handler om formateringen af overskrifterne, og ikke nødvendigvis hvordan overskrifterne visuelt ser ud (i.e. hovedoverskriften har den største font- og størrelse, anden overskrift er lidt mindre, osv.). Der kan være hjemmesidedesign, hvor der er lavet eksklusiv farve- og fontstyling på specifikke overskrifter, men de bør stadig følge den logiske overskriftrækkefølge.

Sådan bruger du Headline Checker

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Klik på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang, og den kan godt tage op til et halvt minut afhængig af størrelsen på sitet
  3. Når scanningen er færdig, vil du få vist en oversigt over sider, hvor der er fejl i overskriftrækkefølgen
    1. Du vil få vist den specifikke side med fejl, samt hvilke overskrifter der skaber fejlene
    2. Du kan gå til den enkelte side for at rette til
    3. Oversigten viser ikke præcist hvor på siden fejlen er lokaliseret, men den viser i mellem hvilke andre overskrifter, at fejlen er opstået, så du vil ofte let kunne udregne hvor du kan finde den, fx. om det er en overskrift i artikelfeltet eller i et modul

Hvorfor er det vigtigt, at overskrifter har den rigtige rækkefølge?

Korrekt brug af overskrifter er vigtige elementer i efterlevelsen af krav til tilgængelighed, SEO og generel brugeroplevelse. Overskrifter skaber en hierarkisk struktur, der hjælper både brugere og systemer (som fx. skærmlæsere) med at forstå indholdets opbygning, så man bedre kan navigere rundt og forstå sammenhængen mellem afsnittene.

Tilgængelighed (WCAG-standarder og skærmlæsere)

For personer med synshandicap eller kognitive udfordringer er en logisk overskriftstruktur en central del af den gode brugeroplevelse online. Skærmlæsere bruger overskrifter til at navigere gennem indholdet på en side, og hvis de er i forkert rækkefølge eller på anden vis bruges uhensigtsmæssigt, kan det skabe forvirring og besværliggøre navigeringen rundt på siden.

SEO (Søgemaskineoptimering)

Søgemaskiner som Google bruger overskrifter til at forstå, hvad en side handler om. H1-overskriften er den vigtigste og bør kun bruges én gang per side, da den definerer hovedemnet for sidens indhold. Underliggende overskrifter (h2 til h6) hjælper søgemaskiner med at analysere og forstå indholdets resterende hierarki og relevans.

Struktur og læsbarhed

En god overskriftstruktur gør teksten lettere at skimme og forstå. Brugere ønsker ofte at finde specifik information hurtigt, så hvis overskrifterne følger en logisk rækkefølge, vil de nemt og hurtigt kunne scanne siden og vurdere om de enkelte sektioner er relevante for deres behov.

Konsistens på tværs af redaktørfladen

Hvis der er flere redaktører som redigerer indhold, sikrer en korrekt overskriftstruktur ensartethed, både i forhold til designet og brugeroplevelsen udadtil. Hvis forskellige afdelinger eller redaktører bruger overskrifter vilkårligt, kan det resultere i forvirrende indhold, der gør vedligeholdelse mere besværlig.

læsbarhedstjekker

Readability Checker

Du kan bruge læsbarhedsværktøjet til at undersøge, om dit site lever op til almene standarder for letlæselighed. Værktøjet tager udgangspunkt i lix-beregning, som på baggrund af en sammensætning af gennemsnitlig sætningslængde og hyppigheden af lange ord, kan give en fornuftig indikation for, hvor svært indholdet er at læse. 

OBS: Lix tager ikke højde for eksempelvis sætningsstruktur og kontekst, så tallet skal blot opfattes som en umiddelbar indikator for læsbarheden. Et ‘dårligt’ lixtal er ikke nødvendigvis et signal om, at indholdet hurtigst muligt SKAL laves om

Du kan anse letlæselighed som en kvalitet, du kan tænke med i udformningen af dit indhold, og ikke som et ufravigeligt krav til absolut alle de tekster du arbejder med. Der er scenarier hvor det giver rigtig god mening at tænke lixtallet med, men der er også kontekster hvor det er mindre relevant.

Sådan bruger du Readability Checker

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Klik på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang, og den kan godt tage op til et halvt minut afhængig af størrelsen på sitet
  3. Når scanningen er færdig, får du vist en oversigt over dine indholdssider og deres respektive lixtal. Du har mulighed for at skjule valgte sider fra oversigten, og du kan også gå direkte til den valgte indholdsside for at undersøge nærmere

OBS: Du har mulighed for at filtrere i resultatoversigtens grænseværdi - det vil sige den værdi, hvor værktøjet skal skære de nedre resultater fra

søgedata

Search Query Analytics

Du kan bruge dette værktøj til at finde ud af, hvilke ord og fraser, der bliver søgt på, og hvor mange resultater disse søgninger i gennemsnit afgiver. På denne måde kan du få indblik i effektiviteten af din SEO (søgeordsoptimering), og du får en bedre forståelse for, hvad besøgende oftest søger efter på dit site.

Sådan gør du

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Vælg den periode du gerne vil analysere ved at vælge en start- og slutdato (‘From’ og ‘to’)
  3. Klik derefter på knappen Show
  4. Du vil få vist en oversigt med følgende data:
    1. De søgetermer, der er blevet benyttet - de inkluderer alle søgetermer, hvilket også betyder ord med stave- og tastefejl og lignende, systemet tolker ikke på søgetermerne og vurderer om et eller flere termer “sandsynligvis hører sammen” eller lignende (fx. hvis der er søgt meget på “test” og “tet”, så vil disse blive vist separat, også selvom du i mange tilfælde ret præcist ville kunne antage hvad brugerne har forsøgt at søge efter)
    2. Det totale antal af søgninger på søgetermerne i faldende rækkefølge
    3. Det gennemsnitlige antal af resultater for det givne søgeresultat - det hjælper dig med at vurdere, om søgeordet er for bredt eller for snævert, og om du bør justere det for at finde mere relevante resultater
oprydning i mediearkivet

Media Cleaner

Med tiden ophobes der naturligt store mængder filer i mediearkivet. Det kan være historiske dokumenter som ved lovkrav skal beholdes, men det kan også blot være filer der har haft en anden midlertidig relevans, men som der egentlig ikke er brug for at vedligeholde længere. Du kan bruge Media Cleaner-værktøjet til at rydde op i ubrugte filer i mediearkivet, så du kan frigøre brugbar lagerplads, reducere systembelastningen, og sikre bedre organisering af medier.

Du kan i øvrigt læse mere om organisering af mediearkivet i vores introkursus her

Sådan bruger du Media Cleaner

  1. Klik på Media Cleaner-værktøjet i oversigten
  2. Klik derefter på knappen Scan site - nu er scanningen gået i gang og kan sagtens tage op til et minut afhængig af, hvor mange filer der ligger i mediearkivet
  3. Når scanningen er afsluttet får du vist en oversigt over alle ubrugte filer i mediearkivet for hele løsningen
    1. Du har mulighed for at sortere i resultatoversigten og du kan foretage forskellige massehandlinger for de markerede medier

Du kan i mediearkivet se, om en fil er i brug. Det vil fremgå i bunden af Media-fanen når du klikker på en fil. Her vil du kunne se alle de individuelle sider, hvor der linkes til filen. Er filen ikke i brug, vil dette være specifikt angivet.

OBS: Vær opmærksom på, at selvom en fil ikke er i brug på dit site, kan der godt linkes til det fra en ekstern side, og dette vil du ikke kunne se i dette værktøj

simple data

Simple Analytics

Simple Analytics er et statistikværktøj, der måler forskellige typer af data og giver dig et overblik, så du eksempelvis kan se hvilke sektioner af dit site, der bliver besøgt mest, og hvilke browsere de besøgende oftest tilgår sitet fra. 

Sådan bruger du Simple Analytics

  1. Fold mappen ud og vælg det site du vil analysere ved at klikke på det i oversigten
  2. Vælg den periode du gerne vil analysere ved at vælge en start- og slutdato (‘From’ og ‘to’)
  3. Klik derefter på knappen Show
    1. Du vil få vist en oversigt med følgende data:
      En graf med antallet af totale visninger per dag
      En graf med fordelingen af besøg fordelt på desktop og mobile enheder
      Det totale antal af besøg (Hits)
      En oversigt over besøg per side på det valgte site, i faldende rækkefølge. Det hjælper dig med at forstå, hvad brugerne interesserer sig for, og hvilke sider der er mest relevante

Hvad kan jeg bruge denne type data til?

Der er flere gode grunde til at bruge Simple Analytics en gang imellem:

  • Prioritering af indhold
    Analytics hjælper med at identificere de mest besøgte sider, så redaktionelle ressourcer kan prioriteres dér, hvor behovet er størst.
  • Forbedring af brugeroplevelse
    Besøgstal kan være en indikator for, hvor brugere møder problemer eller finder værdi, hvilket kan bruges til optimering af navigering på sitet.
  • Rydning af ubrugte sider
    Det er let at spotte sider uden trafik, og vurdere om de bør opdateres, flyttes eller helt fjernes.
  • Måling af kampagner
    Værktøjet viser, om nye initiativer og informationssider rent faktisk når ud til publikum.

Læs mere...

Er du i tvivl om, hvad du egentlig kan gøre for at optimere tilgængeligheden på din hjemmeside?

Så kan du læse mere i forløbet her

 

Har du brug for at læse om de sidespecifikke værktøjer, som findes på alle indholdssider - det såkaldte sidetjek?

Så kan du læse mere om dette miniatureværktøj her

Indhold

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00