Lav en brugertest af din hjemmeside
Brugertest hjælper dig med at finde ud af, om din hjemmeside faktisk løser det rigtige problem for brugerne. Du får også en gylden mulighed for at se, hvordan rigtige brugere interagerer med siden. Du kan vælge at lave en brugertest af en ny hjemmeside eller en gammel hjemmeside, du gerne vil opdatere.

En brugertest er en struktureret test, hvor man observerer, hvordan reelle eller potentielle brugere løser konkrete opgaver i et system eller produkt. Formålet er at identificere problemer, forbedre brugeroplevelsen og sikre, at produktet matcher brugerens behov og forventninger. At udføre brugertests tager tid, men det er godt givet ud, da man får meget værdifulde indsigter ud af det.
En brugertest kan give dig værdifulde indsigter. Testen kan hjælpe dig med:
-
At finde ud af, om brugerne kan finde rundt og forstå hjemmesidens opbygning
-
At afsløre fejl eller misforståelser, der ikke er tydelige for brugerne
-
At teste idéer, flows og designvalg, før man bruger tid og penge på at bygge hjemmesiden færdigt
-
At sikre, at hjemmesiden er nem, effektiv og løser reelle problemer for brugerne.
Når du har udført en brugertest, opdager du konkrete steder, hvor brugerne bliver forvirrede, frustrerede eller laver fejl. Disse "pain points" bliver udgangspunkt for forbedringer. Testresultaterne giver altså et solidt beslutningsgrundlag for at ændre eller videreudvikle på din hjemmeside, så den bliver så god som muligt.
Sådan udfører du en brugertest
Ved at følge de kommende seks trin er du godt klædt på til at udføre brugertest fra start til slut.
Eksempel på formål
Det kan være svært at finde et højere formål end bare, at ens hjemmeside trænger til forbedring, men ofte handler det om noget meget konkret. Er der tale om en forældet forside? Er det svært at finde vigtige dokumenter? Er der mange brugere, som ringer til jer, fordi de ikke kan finde rundt på hjemmesiden?
Et konkret eksempel kunne være, at hjemmesiden bliver brugt af både almindelige borgere og professionelle, og den skal således være intuitiv og nem at navigere for førstegangsbrugere, samtidig med at den understøtter effektive genveje og avancerede funktioner for de mere erfarne brugere.
Hvordan finder jeg data om min målgrupper?
Hvis du er på bar bund ift. hvem der bruger din hjemmeside, kan du starte med noget af det, du har nem adgang til.
- Webanalyse: Se hvem der besøger sitet, hvilke enheder de bruger, hvilke sider de besøger, demografi m.m.
- Support- og kundeservice-data: Hvilke spørgsmål stiller brugerne? Hvad har de problemer med?
Hvis du ikke har data, kan du lave en survey på din hjemmeside, hvor du kan spørge ind til brugernes demografi og formål med at besøge siden. På den måde får du indsigt i, hvem din målgruppe er.
Eksempel på et scenarie med tilhørende opgaver
Et eksempel på et scenarie kunne være “Du har problemer med dine børns daginstitution, og derfor vil du have fat i kommunen for at undersøge dine rettigheder”, og opgaver hertil kunne være “vis mig, hvordan du vil finde kontaktinformation”, “vis mig, hvor du ville lede efter en mail-adresse”, “vis mig, hvordan du ville finde information om, hvordan en sådan situation bliver behandlet generelt”.
Hvilken metode er bedst?
Der findes ikke ét rigtigt svar på, hvad der bedst, da det afhænger af dine mål, ressourcer og brugere. Her er en oversigt over fordele ved de forskellige valg, så du kan træffe det bedste valg til dit projekt.
Modereret test (facilitator): Du kan stille opfølgende spørgsmål og afklare misforståelser med det samme. Særligt godt, hvis scenarierne er komplicerede eller hjemmesiden er i sin tidlige fase og derfor kræver hjælp.
Ikke-modereret test (brugeren tester selv): Mere realistisk brugeradfærd, fordi de tester i eget tempo og kontekst. Mindre tidskrævende, da du kan teste med flere personer samtidig.
Online test: Nemt at rekruttere deltagere på tværs af geografiske områder. Mulighed for skærmoptagelser og automatisk dokumentation.
Fysisk test: Bedre kontakt og opfølgende dialog. Lille risiko for tekniske problemer.
Hvordan finder jeg brugere?
Når du ved, hvilke målgrupper du vil teste med, skal du finde de rigtige personer, der matcher dem. Rekruttering behøver ikke være kompliceret, men det kræver, at du er målrettet og tydelig i din kommunikation.
Brug de platforme, du allerede har adgang til: Eksisterende kunder eller mailinglister, brugere der interagerer med jeres nyhedsbreve eller sociale medier.
Gå direkte til målgruppen: Opsøg dem dér, hvor de er, fx på LinkedIn eller i branchefællesskaber.
Brug rekrutteringstjenester: Har du svært ved at finde brugere, kan du gøre brug af professionelle rekrutteringsbureauer, som kan finde dem for dig.
Hvad så nu?
Når brugertesten er gennemført, og du har præsenteret resultaterne, kan I vælge at gå i flere retninger.
Implementér forbedringer
Det mest åbenlyse er at implementere de ændringer, der er blevet belyst i brugertesten. Justere design, indhold eller funktioner for at skabe løsninger, der matcher brugernes faktiske behov.
Del indsigterne
Efter brugertesten har I fået en unik indsigt i jeres brugeres behov, som med fordel kan deles videre ud i organisationen. Resultaterne kan bl.a. bruges til at lave prioriterede problemområder og anbefalinger samt personaer.
Test igen
Brugertest er ikke en engangsopgave, men derimod en iterativ proces. Når I har implementeret de nye løsninger, er det en god ide at lave nye brugertest for at validere, om problemerne er løst og opdage nye behov og forbedringsmuligheder. På den måde forbliver jeres hjemmeside brugbar.