Lav en brugertest af din hjemmeside

Undervisningsforløb Navigation & Search

Brugertest hjælper dig med at finde ud af, om din hjemmeside faktisk løser det rigtige problem for brugerne. Du får også en gylden mulighed for at se, hvordan rigtige brugere interagerer med siden. Du kan vælge at lave en brugertest af en ny hjemmeside eller en gammel hjemmeside, du gerne vil opdatere.

Introduktion

Overordnet om brugertest

En brugertest er en struktureret test, hvor man observerer, hvordan reelle eller potentielle brugere løser konkrete opgaver i et system eller produkt. Formålet er at identificere problemer, forbedre brugeroplevelsen og sikre, at produktet matcher brugerens behov og forventninger. At udføre brugertests tager tid, men det er godt givet ud, da man får meget værdifulde indsigter ud af det.

En brugertest kan give dig værdifulde indsigter. Testen kan hjælpe dig med: 

  • At finde ud af, om brugerne kan finde rundt og forstå hjemmesidens opbygning

  • At afsløre fejl eller misforståelser, der ikke er tydelige for brugerne 

  • At teste idéer, flows og designvalg, før man bruger tid og penge på at bygge hjemmesiden færdigt

  • At sikre, at hjemmesiden er nem, effektiv og løser reelle problemer for brugerne.

Når du har udført en brugertest, opdager du  konkrete steder, hvor brugerne bliver forvirrede, frustrerede eller laver fejl. Disse "pain points" bliver udgangspunkt for forbedringer. Testresultaterne giver altså et solidt beslutningsgrundlag for at ændre eller videreudvikle på din hjemmeside, så den bliver så god som muligt.

Sådan udfører du en brugertest

Ved at følge de kommende seks trin er du godt klædt på til at udføre brugertest fra start til slut. 

Trin 1 ud af 6

Definer formålet med testen

Til at starte med er det godt at du definerer, hvad formålet er med testen. Spørg dig selv: 

  • Hvad vil du finde ud af? Er der nogle svagheder ved hjemmesiden eller nogle opgaver, der er særligt vigtige?
  • Hvilke dele af din hjemmeside vil du teste? Det tager lang tid at teste hele hjemmesiden, så find et fokus. 
  • Hvilke hypoteser vil du have be- eller afkræftet? Dette er særlig vigtigt, da det danner grundlag for de opgaver, du stiller brugerne. Eksempler på hypoteser kan være følgende: "Vi tror, at brugerne har særlig svært ved at finde kontaktinformation", "forsiden fremstår overskuelig" eller "informationsarkitekturen er indviklet at finde rundt i". 

Husk at skriv dine overvejelser ned, så du har dem gemt til senere. 

Det kan være svært at finde et højere formål end bare, at ens hjemmeside trænger til forbedring, men ofte handler det om noget meget konkret. Er der tale om en forældet forside? Er det svært at finde vigtige dokumenter? Er der mange brugere, som ringer til jer, fordi de ikke kan finde rundt på hjemmesiden? 

Et konkret eksempel kunne være, at hjemmesiden bliver brugt af både almindelige borgere og professionelle, og den skal således være intuitiv og nem at navigere for førstegangsbrugere, samtidig med at den understøtter effektive genveje og avancerede funktioner for de mere erfarne brugere. 

Trin 2 ud af 6

Identificer målgruppe og brugere

Når du har defineret formålet, skal du finde ud af, hvem du vil teste. Her er det godt at have noget data eller information, hvem der bruger din hjemmeside, eks. alder, køn og beskæftigelse.

  • Der kan sagtens være flere forskellige målgrupper, og det er meget normalt at man både har professionelle brugere, som bruger hjemmesiden til deres arbejde, samt almindelige borgere, der bruger hjemmesiden til at finde information. 

Når du har identificeret dine målgrupper (f.eks. nye brugere vs. erfarne brugere, unge vs. ældre, B2B vs. B2C), skal du udvælge testdeltagere, der repræsenterer hver gruppe.

  • Vores erfaring viser, at 3–5 brugere pr. gruppe ofte er nok. Ved at have min. 3 personer i hver gruppe får du nok variation og gentagelser til at se tendenser, men undgår at drukne i data.
  • Hvis du har for få brugere i en af målgrupperne, bliver det svært at sammenligne adfærd og udfordringer på tværs, og du risikerer at overse kritiske problemer, som kun findes i den underrepræsenterede gruppe. 

Hvis du er på bar bund ift. hvem der bruger din hjemmeside, kan du starte med noget af det, du har nem adgang til.

  • Webanalyse: Se hvem der besøger sitet, hvilke enheder de bruger, hvilke sider de besøger, demografi m.m.
  • Support- og kundeservice-data: Hvilke spørgsmål stiller brugerne? Hvad har de problemer med?

Hvis du ikke har data, kan du lave en survey på din hjemmeside, hvor du kan spørge ind til brugernes demografi og formål med at besøge siden. På den måde får du indsigt i, hvem din målgruppe er. 

Trin 3 ud af 6

Udarbejd testscenarier og opgaver

På baggrund af dine hypoteser, skal du skrive nogle realistiske scenarier, som passer til brugerens kontekst. Det betyder også, at du skal tilpasse scenarierne til de specifikke målgrupper. Når du laver disse, skal du undgå at lede brugeren, skriv derfor neutrale formuleringer. 

Lav 4-5 scenarier med tilhørende 3-5 opgaver. Sørg for at lave en indledning, hvor du spørger mere generelt ind til brugerens kontekst samt en afslutning, hvor brugeren har mulighed for at tale mere overordnet om hjemmesiden, de har testet.

Et eksempel på et scenarie kunne være “Du har problemer med dine børns daginstitution, og derfor vil du have fat i kommunen for at undersøge dine rettigheder”, og opgaver hertil kunne være “vis mig, hvordan du vil finde kontaktinformation”, “vis mig, hvor du ville lede efter en mail-adresse”, “vis mig, hvordan du ville finde information om, hvordan en sådan situation bliver behandlet generelt”.

Trin 4 ud af 6

Vælg metode og opsætning

Nu skal du vælge, hvordan brugertesten skal foregå. Her skal du overveje følgende:

  • Skal testen være modereret eller ikke-modereret.
  • Skal den foregå online eller fysisk.
  • Hvis testen skal foregå online, hvilket værktøj vil du i så fald bruge (eks. Zoom, Lookback)?

Der findes ikke ét rigtigt svar på, hvad der bedst, da det afhænger af dine mål, ressourcer og brugere. Her er en oversigt over fordele ved de forskellige valg, så du kan træffe det bedste valg til dit projekt. 

Modereret test (facilitator): Du kan stille opfølgende spørgsmål og afklare misforståelser med det samme. Særligt godt, hvis scenarierne er komplicerede eller hjemmesiden er i sin tidlige fase og derfor kræver hjælp. 

Ikke-modereret test (brugeren tester selv): Mere realistisk brugeradfærd, fordi de tester i eget tempo og kontekst. Mindre tidskrævende, da du kan teste med flere personer samtidig. 

Online test: Nemt at rekruttere deltagere på tværs af geografiske områder. Mulighed for skærmoptagelser og automatisk dokumentation. 

Fysisk test: Bedre kontakt og opfølgende dialog. Lille risiko for tekniske problemer.

Trin 5 ud af 6

Find brugere og gennemfør tests

Husk at sætte god tid af til at rekruttere dine brugere. Ofte kræver det flere e-mails, før alle aftaler er i hus.

Hvis du modererer testen, er det altid en god ide at understrege, at du ikke tester personen, men hjemmesiden, da det gør situationen mindre anspændt for brugeren. Husk desuden at bede testpersonen om at tale højt om, hvad de gør, mens testen er i gang. Hertil skal du huske at stille opfølgende spørgsmål, så I får en fyldestgørende samtale. 

Når du ved, hvilke målgrupper du vil teste med, skal du finde de rigtige personer, der matcher dem. Rekruttering behøver ikke være kompliceret, men det kræver, at du er målrettet og tydelig i din kommunikation.

Brug de platforme, du allerede har adgang til: Eksisterende kunder eller mailinglister, brugere der interagerer med jeres nyhedsbreve eller sociale medier. 

Gå direkte til målgruppen: Opsøg dem dér, hvor de er, fx på LinkedIn eller i branchefællesskaber. 

Brug rekrutteringstjenester: Har du svært ved at finde brugere, kan du gøre brug af professionelle rekrutteringsbureauer, som kan finde dem for dig.

Trin 6 ud af 6

Analyser resultaterne

Når du har gennemført dine brugertests, skal du analysere alt det, du har observeret og hørt. Her handler det om at finde mønstre, forstå problemerne og omsætte det hele til noget brugbart.  Start med at se dine optagelser igennem (hvis du har filmet), og saml dine noter. Gør det gerne kort tid efter testen, mens indtrykkene stadig er friske. Her kan du overveje følgende: 

  • Hvor bliver brugeren forvirret eller frustreret?
  • Hvor lykkes de godt?
  • Hvad siger de højt, som afslører deres tanker eller misforståelser?

Når du har samlet input fra alle brugere, begynder du at kunne se gentagelser og mønstre. Del dine observationer op i fx:

  • Det, der fungerer godt (“Alle fandt hurtigt frem til kontaktinformationen”)
  • Det, der ikke fungerer (“3 ud af 5 brugere kunne ikke finde information om dagpenge”)

Saml dine vigtigste indsigter i et kort og overskueligt format, som dit team og dine interessenter nemt kan forstå. Hver vigtig observation bør følges op med et eller flere forslag til, hvordan det kan forbedres.

Hvad så nu?

Når brugertesten er gennemført, og du har præsenteret resultaterne, kan I vælge at gå i flere retninger. 

Det mest åbenlyse er at implementere de ændringer, der er blevet belyst i brugertesten. Justere design, indhold eller funktioner for at skabe løsninger, der matcher brugernes faktiske behov. 

Efter brugertesten har I fået en unik indsigt i jeres brugeres behov, som med fordel kan deles videre ud i organisationen. Resultaterne kan bl.a. bruges til at lave prioriterede problemområder og anbefalinger samt personaer. 

Brugertest er ikke en engangsopgave, men derimod en iterativ proces. Når I har implementeret de nye løsninger, er det en god ide at lave nye brugertest for at validere, om problemerne er løst og opdage nye behov og forbedringsmuligheder. På den måde forbliver jeres hjemmeside brugbar. 

Indhold

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00