Få styr på brugere og brugerroller

Vejledning Admin Settings

I denne vejledning lærer du, hvordan du opretter brugere og tildeler roller i GoPublic. Du får både en introduktion til, hvorfor personlige logins og roller er vigtige, og en trin-for-trin guide til, hvordan du selv administrerer dem i praksis.

Ofte bidrager flere kolleger til at skabe og vedligeholde jeres GoPublic-løsning. Det kan være på tværs af hjemmesider, afdelinger, områder, eller opgaver. For at holde styr på, hvem der gør hvad, har hver person sin egen bruger med eget login. Til hver bruger kan man knytte én eller flere brugerroller, som sætter rammerne for, hvilke funktioner, den enkelte bruger kan tilgå, og hvilke handlinger vedkommende kan udføre. På den måde kan man gøre arbejdet mere sikkert og overskueligt.

Hvorfor skal du have din egen konto?

Der er store fordele ved at have dit eget login:

  • Overblik: Det er altid muligt at se, hvem der har ændret hvad – og hvornår
  • Sikkerhed: Hvis du eller en kollega stopper, kan den enkelte konto hurtigt lukkes uden at påvirke andre
  • Ansvar: Alle handlinger i systemet kan spores til den rette person
  • Fleksibilitet: Administrator kan give dig præcis de rettigheder, du har brug for – og ikke mere

Det kan virke som en let løsning blot at deles om en fælles bruger, men der er altså flere gode grunde til at oprette et login per redaktør.

 

Sådan gør du

Find Users-sektionen i Kontrolpanelet

Start med at gå til Users-sektionen via Kontrolpanelet.

I Users-sektionen vil du som standard kunne se en folder der hedder Users (brugere), og en folder der hedder User Roles (brugerroller). Du kan egentlig selv bestemme om du vil oprette brugerne først, eller om det vil være mere overskueligt først at få styr på brugerrollerne inden du begynder at oprette en masse brugere. Du skal bare gøre det, der giver bedst mening for dig.

Opret en brugerrolle ved at højreklikke på User Roles og vælg Create og derefter User Role. Et popup-vindue dukker op, hvor du skal navngive rollen, og herefter bekræfte. Så er selve elementet oprettet.

Når brugerrollen er oprettet, kan du konfigurere den. 

  • I Navigation-oversigten vælger du hvilke sektioner i CMS’et, som denne brugerrolle skal have adgang til. Du vil hurtigt kunne se, at sektionerne svarer til områderne i Kontrolpanelet

  • I Item Types-oversigten kan du skræddersy præcis hvilke indholdselementer, som brugerrollen får adgang til at benytte. Du har mulighed for at tilpasse meget dybt med tilladelser både i forhold til hvert enkelt modul og i alle funktionaliteter. 

For at gøre det mest overskueligt, skal du dog starte med blot at markere i øverste niveau (Custom og/eller System), hvilket vil tjekke af i alle felter under, så brugerrollen som udgangspunkt har adgang til alt. Herefter kan du fjerne afkrydsning i de specifikke elementer, som brugere med denne rolle ikke skal have tilladelse til at bruge. 

I de fleste tilfælde er det tilstrækkeligt at afgrænse hele områder i stedet for at skulle nørkle ned i detaljerne, så vi anbefaler at du ikke gør det mere komplekst, end hvad der egentligt er brug for.

  • Settings-fanen omhandler Single Sign-on (SSO). Det er ikke relevant for de andre områder af brugerrollen, og du kan sagtens opsætte brugerroller uden.

    • [Vi arbejder lige nu på en særskilt artikel om SSO, men indtil da kan du kontakte vores support, hvis du har spørgsmål om emnet]

Husk at gemme siden når du er tilfreds med indstillingerne.

Opret en bruger ved at højreklikke på Users og vælg Create user. Et popupvindue dukker op, hvor du kan indsætte umiddelbare informationer såsom navn og e-mail, og du kan allerede her tildele roller, såfremt de selvfølgelig er oprettet i systemet inden da. Bekræft herefter, og så er brugeren oprettet. Når brugeren er oprettet, får vedkommende sendt en registreringsmail til den e-mail, der er angivet ved oprettelsen.

Efter oprettelse af en bruger kan du tilgå brugeren i oversigten og redigere yderligere informationer. De er opdelt i tre faner: Info, Security og System.

Senest opdateret 02-06-2024

Onboarding

I forbindelse med onboarding af nye kunder, opretter vi op til fem administrator-brugere. Det er derefter disse administratorers ansvar at oprette og angive roller for de redaktører, der er brug for

Relaterede vejledninger

Har du brug for hjælp?

Kontakt supporten

Opret og følg din sag på vores supportplatform. 

Opret sag i Zendesk

Er problemet akut?

Så tøv ikke med at ringe til os:
+45 6169 9796

Telefontider:

Man-fre: 9.00-16.00