Arkiver gør det nemt for dig som redaktør at holde styr på store mængder af enslydende indhold, og det hjælper brugere med at finde rundt i indhold, der ikke vises som almindelige indholdssider. Det kan fx være nyheder, pressemeddelelser, udgivelser, rapporter og tidligere begivenheder.
Arkiver i GoPublic - Nyheder og publikationer
I denne artikel bliver du introduceret til standardarkivet i GoPublic, som omfatter nyheds- og publikationssidetyperne. Du vil også få en guide til, hvordan du selv kan oprette og konfigurere et arkiv, så du kan komme i gang med at få styr på større mængder af enslydende indhold.
Nyhedsside
Kan bruges til: Nyheder, pressemeddelelser, begivenhedsopdateringer, rapporter og analyser, officielle udtalelser og interviews, m.m.
Nyhedssider ligner på mange måder den grundlæggende indholdsside (“Web Page”). Du kan indsætte en overskrift, brødtekst og billeder, og alt det, du ellers kender fra de almindelige indholdssider. Nyhedssiden adskiller sig ved, at den indeholder nogle flere felter, som ikke findes på den almindelige sidetype:
Preheading
Udover en overskrift og intro kan du på nyhedssiden også indsætte en preheading, altså en supplerende rubrik til hovedoverskriften. Dette felt bruges ofte til at tematisere og kontekstualisere indholdet på siden yderligere end hvad kun overskriften kan.
Eksempel
Preheading: Hvordan en innovativ idé ændrer verden
Overskrift: Startups skaber bæredygtige løsninger til en grønnere fremtid
Eksempel
Preheading: Fremtid
Overskrift: Dansk by vinder pris for de bedste bæredygtige løsninger
Dato
En grundlæggende forskel på almindelige indholdssider og arkivsider er muligheden for at indstille dato på siden. Dette felt bliver automatisk indstillet til oprettelsesdatoen, men kan manuelt ændres efterfølgende.
Dette felt adskiller sig fra det Sidst opdateret-felt (“Last Updated”), du måske allerede kender til, på den måde, at Dato i udgangspunktet altid bliver vist på siden, mens Sidst opdateret manuelt skal indstilles, og kun bliver vist, hvis det er blevet det
Nyhedssider indeholder ofte ingen eller kun få, relevante links og vil ofte primært være indholdsmæssigt opbygget af brødtekst og billeder.
Publikationsside
Kan bruges til: Rapporter, analyser, lovgivning og andre officielle dokumenter, tidligere trykte materialer, historiske dokumenter, læringsmateriale, m.m.
Publikationssider bygger videre på nyhedssiden ved at tilføje en sektion omkring publikationer, altså dokumenter der kan tilknyttes siden samt info om dokumentet, såsom forfatter og udgiver. På publikationsarkiver kan man også fjerne dag og måned fra datovisning, så det kun er udgivelsesåret der vises (fx. 2024 i stedet for 01-11-2024).
I praksis er der ikke forskel på det download-link, der oprettes i den dedikerede publikationsindstilling på siden, og et link til som er oprettet i sidens artikelfelt (brødtekst). Derfor behøver du ikke nødvendigvis gøre brug af disse indstillingsmuligheder, hvis det er lettere bare at linke til publikationen i brødteksten, eksempelvis hvis du ikke oplyser identifikationsnummer, udgiver og alle de andre informationer, som der er felter til. Den dedikerede publikationsindstilling kan dog hjælpe med at sikre ensartet formatering på siden, hvor eksempelvis download-knappen ikke rykker sig uhensigtsmæssigt fordi der er skrevet lidt for meget brødtekst.
Arkivtyper
Der findes to arkivtyper i GoPublic: standardarkivet, som bruges til både nyheds- og publikationssider, og eventarkivet, som udelukkende bruges til eventsider. Forskellen på de to arkivtyper er primært organisatorisk. Hvor en given nyhed eller publikation typisk blot vil have én udgivelsesdato, så kan events jo som nævnt i forrige kapitel være tilbagevendende.
Eventarkivet opererer med denne mere komplekse sorteringslogik, men som vi også beskrev i forrige kapitel, så er selve indholdssiden rimelig lig nyhedssiden. I denne artikel beskæftiger vi os med standardarkivet, men hvis du vil vide mere om eventarkivet, så kan du læse vores artikel dedikeret til denne arkivtype, som nemlig adskiller sig en smule fra nyheds- og publikationsarkiver.
Sådan opretter du et arkiv
Trin 1: Opret arkivet i sidestrukturen
Højreklik på en side på det niveau på hjemmesiden, som arkivet skal ligge under (e.g. skal arkivet ligge direkte under forsiden, så højreklikker du på forsiden) og vælg Create/Opret, og derefter vælger du Archive. Giv arkivet en titel (den kan ændres senere), og bekræft.
Trin 2: Navngiv arkivet og bekræft derefter ved at klikke på √ Create
Du kan nu opsætte indhold på selve arkivets overside - altså ikke arkivets organiserede indhold, men på hvad man kan kalde arkivets forside.
Det kan eksempelvis være en overskrift på arkivet, samt introducerende tekst, måske en infoboks eller boks til nyhedsbrevtilmelding, eller hvad der nu ellers giver mening for arkivet.
Trin 3: Konfigurér det oprettede arkiv
Dette gør du i Archives-konfigurationen som du finder i Kontrolpanelet.
Find konfigurationsfolderen for det site, arkivet ligger under.
Da du har oprettet arkivsiden i ovenstående trin først, så vil der allerede ligge en konfiguration arkivet her, og du kan gå direkte i gang med at indstille det.
Hvis den eksisterende konfiguration af en eller anden grund ikke ligger i folderen, så kan du oprette en konfiguration “fra bunden” ved at højreklikke på Archives og oprette den dér, eller du kan venstreklikke på Archives og derefter på knappen Create archive - husk at navngive arkivet.
Trin 3.5: Om arkivets konfigurationsmuligheder
I Configuration kan du
- Fastsætte arkivets rod, altså den side hvor indstillingerne her slår igennem
- Bestemme sorteringslogik (ingen, år, år/måned)
- Bestemme hvilke(n) kategori(er) en side skal have for at “høre til” i arkivet - dette kalder vi også Arkivvælger-kategorien, som du kan læse mere om i boksen i højrespalten
- Bestemme hvilke(n) sidetype(r) som arkivet accepterer
- Vælge hvilke kategorityper, som slutbrugeren skal kunne filtrere i arkivet med
- Bestemme sorteringslogik for frontend-visningen af arkivet - dette er knyttet til det ovenstående filter
- I Settings har du mulighed for at slå en række ekstra funktioner til i arkivet, som du kan bruge til at tilpasse arkivets funktionalitet efter dine behov eller hvad der giver bedst mening for arkivet
Du skal huske at konfigurere kategorier før de er tilgængelige i arkivets indstillinger. Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør, kan du læse mere i den artikel vi har dedikeret til kategorityper og kategorier.
Når du har indstillet arkivet som ønsket skal du huske at gemme og publicere konfigurationen, ligesom når du publicerer en indholdsside.
Trin 4: Så er arkivet klar!
Nu er arkivet konfigureret! Du kan gå tilbage til indholdsfanen og begynde at oprette indhold til arkivet.
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du opretter indhold i dit arkiv, kan du læse vores artikel om emnet. Hvis du har erfaring med oprettelse af almindeligt indhold på din hjemmeside, vil du nok genkende størstedelen af processen. Den store forskel er det organisatoriske lag, hvor almindelige indholdssider typisk bare oprettes, udfyldes og publiceres, mens arkivsider liiiige skal kategoriseres først, udover de andre felter der måtte være til forskel.
Tip
Det kan være at du på et tidspunkt står i en situation, hvor fx sorteringslogikken skal ændres i et af dine arkiver. Måske har arkivet organiseret indhold efter både måned og år, men det er besluttet at arkivet faktisk skal sortere indhold udelukkende efter år. Når du har opdateret denne (eller andre) indstillinger i konfigurationen kan du bruge Enforce Configuration-funktionen til at slå ændringen igennem på alle arkivsiderne, så du ikke skal genpublicere siderne individuelt for at få ændringerne til at slå igennem. Du finder denne funktion i oversigten i Archives-konfigurationsvinduet